Topluluk Temelli Acil Durum Müdahalesi ve Risk Yönetimi Projesi

Topluluk Temelli Acil Durum Müdahalesi ve Risk Yönetimi Projesi

 

Afet Platformu iş birliğiyle yürütülen “Afet Risk Yönetiminde Sivil Toplum Kuruluşlarının Kapasitesinin Geliştirilmesi” Projesi kapsamında, Hayata Destek Derneği yürütücülüğünde 2025 yılının ilk beş ayında önemli bir eğitim programı yürütüldü.

Ocak – Mayıs 2025 döneminde gerçekleştirilen 8 eğitim faaliyeti ile, afetlere hazırlık ve müdahale süreçlerinde sivil toplum kuruluşlarının kurumsal kapasitesi güçlendirildi. Eğitimlere toplamda 174 kişi katılım sağladı.

Program süresince farklı tematik alanlara odaklanılarak, sadece bilgi aktarımı değil; aynı zamanda uygulama kapasitesinin geliştirilmesi hedeflendi. Bu süreç, sahada hızlı refleks gösterebilen, organize, dirençli ve kapsayıcı bir sivil toplum yapısının inşasında kritik bir zemin oluşturdu.

 

İnsani Yardımda Ortak Zemin: Sphere Standartları Eğitimi
Afet ve kriz dönemlerinde insani yardım çalışmalarında kalite ve hesap verebilirliği temel alan Sphere Standartları, 2025 yılı başında İstanbul’da düzenlenen bir eğitim programıyla ele alındı.

Ocak 2025’te yüz yüze gerçekleşen eğitime 23 kişi katılım sağladı. Eğitim süresince; barınma, su ve sanitasyon, sağlık, gıda güvenliği gibi temel sektörlerde Sphere standartlarının uygulanma biçimleri, vaka analizleri ve uygulamalı oturumlar eşliğinde değerlendirildi.

Katılımcılar, bu eğitim sayesinde afette hizmet kalitesini güvence altına alan evrensel ilke ve standartları sahaya nasıl entegre edebileceklerini tartışma ve deneyimleme fırsatı buldu. Özellikle karar alma süreçlerinde kalite güvencesi ve insani yardımda hesap verebilirlik ilkelerinin hayata geçirilmesine dair farkındalık güçlendirildi.

 

Afet Sahasında Güvenli ve Etkili Çalışma: Personel Güvenliği ve İletişim Eğitimi
Afet sahasında görev yapan personelin güvenliğini artırmak ve kriz dönemlerinde etkili iletişim becerilerini geliştirmek amacıyla Şubat 2025’te Hatay’da bir eğitim programı düzenlendi.

Eğitime katılan 14 kişi, risk değerlendirmesi, kişisel güvenlik önlemleri ve kriz iletişimi başlıklarında sunulan uygulamalı içeriklerle, saha koşullarında karşılaşabilecekleri durumlara karşı hazırlıklarını pekiştirdi.

Program süresince, özellikle afet bölgelerinde çalışan ekiplerin güvenli hareket etme, doğru bilgi aktarımı sağlama ve koordinasyon içinde hareket etme becerilerinin güçlendirilmesi hedeflendi. Eğitim, kriz anlarında görev yapan personelin hem bireysel hem de ekip temelli dayanıklılığını artırmaya yönelik önemli bir kapasite geliştirme çalışması oldu.



İnsani Müdahalede Kalite ve Etik: CHS Eğitimi
Mart 2025’te İstanbul’da düzenlenen Temel İnsani Yardım Standartları (CHS) Eğitimi, insani yardım faaliyetlerinde kalite, şeffaflık ve hesap verebilirliğe odaklanan bir içerikle gerçekleştirildi.

Eğitime katılan 13 kişi, topluluk katılımı, etik değerler, etkili hizmet sunumu ve insani müdahalelerde sorumluluk taşıyan ilkelere ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirdi. Uygulamalı oturumlar ve vaka analizleriyle desteklenen eğitim, saha çalışmalarında kalite ve etik standartlarının bütünsel biçimde ele alınmasına katkı sundu.

Program, insani yardım süreçlerinde topluluklarla birlikte öğrenmeyi ve hesap verebilirlik temelli bir yaklaşımı yaygınlaştırma amacı taşıdı.



Afet Müdahalelerinde Erişilebilirlik ve Kapsayıcılık: Çeşitlilik ve Sosyal İçerme Eğitimi

Mart 2025’te çevrimiçi olarak gerçekleştirilen Çeşitlilik ve Sosyal İçerme Eğitimi, afetlere müdahale süreçlerinde dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını gözeten kapsayıcı yaklaşımları odağına aldı.

20 katılımcıyla yürütülen eğitimde; çeşitlilik, ayrımcılıkla mücadele ve kapsayıcı politika geliştirme başlıkları ele alındı. Afet sonrası hizmetlerin herkes için erişilebilir olması ve farklı toplumsal kesimlerin sürece aktif katılımının sağlanması üzerine yeni bakış açıları geliştirildi.

Eğitim, kriz zamanlarında ayrımcılığı önleyici tutumların yaygınlaştırılması ve sosyal içerme ilkelerinin saha uygulamalarına entegre edilmesi açısından önemli bir farkındalık zemini sundu.



İnsani Yardımda Etik ve Sorumluluk: İlke ve Davranış Kuralları Eğitimi
Nisan 2025’te çevrimiçi olarak gerçekleştirilen İnsani Yardım İlkeleri ve Davranış Kuralları Eğitimi
, insani yardım uygulamalarında temel etik ilkeleri ve mesleki standartları merkeze aldı.

23 kişinin katılım sağladığı eğitimde; tarafsızlık, bağımsızlık, insan onuruna saygı ve şeffaflık ilkeleri uygulamalı örnekler üzerinden değerlendirildi. Katılımcılar, insani yardım süreçlerinde etik tutum geliştirme ve hesap verebilirlik sağlama konularında farkındalıklarını derinleştirdi.

Eğitim, insani yardımın sadece fiziksel ihtiyaçlara değil, aynı zamanda insan haklarına ve değerlere duyarlı biçimde yürütülmesi gerekliliğini bir kez daha hatırlattı.



Güvenli Çalışma Alanları İçin: PSEAH Eğitimi
Mayıs 2025’te çevrimiçi olarak gerçekleştirilen Cinsel Sömürü, İstismar ve Tacizin Önlenmesi (PSEAH) Eğitimi
, insani yardım çalışmalarında etik dışı davranışların önlenmesine yönelik kurumsal sorumlulukları ele aldı.

28 katılımcıyla gerçekleştirilen eğitimde; şikayet mekanizmaları, koruma prosedürleri ve organizasyonel sorumluluklar detaylı şekilde işlendi. Katılımcılar, PSEAH politikaları doğrultusunda güvenli ve kapsayıcı çalışma ortamlarının nasıl oluşturulabileceğine dair bilgi ve farkındalık kazandı.

Eğitim, sahada görev alan personelin hem bireysel etik tutumlarını güçlendirmeyi hem de kurumların koruyucu sistemlerini güçlendirmesine katkı sunmayı amaçladı.



Çocuk Odaklı Yaklaşımın Güçlendirilmesi: Çocukların Korunması Eğitimi
Mayıs 2025’te çevrimiçi olarak gerçekleştirilen Çocukların Korunması (Child Safeguarding) Eğitimi
, insani yardım çalışmalarında çocukların güvenliğini ve haklarını merkeze alan bir yaklaşımı yaygınlaştırmayı hedefledi.

23 kişinin katılım sağladığı eğitimde; çocuklarla güvenli etkileşim kurma, risk tespit etme ve müdahale protokollerini uygulama gibi temel başlıklar detaylı biçimde ele alındı.

Katılımcılar, çocuk odaklı insani yardım çalışmalarında koruyucu ilkelere dayalı uygulamaları güçlendirme konusunda bilgi ve becerilerini geliştirdi. Eğitim, sahada çocukların yüksek yararını gözeten kapsayıcı ve duyarlı bir yaklaşımın yaygınlaştırılması açısından önemli bir adım oldu.



Toplum Temelli Müdahale Güçleniyor: SCLR Deneyim Paylaşım Atölyesi
Mayıs 2025 Çevrim içi

Mayıs 2025’te çevrimiçi olarak gerçekleştirilen Toplum Liderliğinde Afet Müdahalesi ve Deneyim Paylaşım Atölyesi (SCLR), afet müdahalelerinde yerel toplulukların liderliğini esas alan yaklaşımları tartışmaya açtı.

30 katılımcının yer aldığı atölyede, sahada edinilen deneyimler paylaşıldı; SCLR (Supporting Community-Led Response) yaklaşımının uygulamadaki örnekleri ve yöntemleri değerlendirildi.

Program, toplulukların afet anında kendi kapasiteleriyle harekete geçme becerilerini geliştirmeye yönelik yeni perspektiflerin oluşmasına katkı sundu. Aynı zamanda yerel dayanıklılığı artırmak için katılımcılar arasında öğrenme ve iş birliği zemini oluşturdu.